Roland Td9 <---> Garageband (mac)


Mikreen

Recommended Posts

Hej Slagere..!

 

 

Sidder og roder med GarageBand på min MacBook Pro. Har søgt på nettet men har ikke rigtig fået noget ordentligt svar, og det ved jeg jo jeg får her! :)

 

 

Så... Hvordan tilslutter jeg mit TD9 til min mac så jeg kan optage trommerne i garageband? Jeg ved at jeg enten skal bruge minijack indgangen eller USB indgangen. Har fundet ud af at jeg måske skal have fat i et stik med 2 jack stik i den ene ende og et minijack i den anden. Altså til input, output på modulet og minijackstikket til computeren. Er det løsningen??

 

Jeg ved heller ikke hvordan min Mac skal kunne genkende stikket og se at trommesættet er tilsluttet. Håber der er nogle der har styr på det, og som evt. gider at skrive en "step by step" guide til mig! ;-)

 

Håber der er nogle der har et svar, eller en bedre ide om hvordan jeg kan få den bedste lyd, og den bedste optagelse i GarageBand. :tu:

 

Tak på forhånd!

- Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kunne gøre det som du skriver - med jack til minijack. Det skal nok virke, men resultater bliver nok ikke så godt.

 

Til et bedre resultat skal du bruge et eksternt lydkort. De ligger på forskellige prisklasser, så du finder bare et som passer til dit budget.

 

Men ellers er det bare at smide et stereo jackkabel fra modulet til lydkortet. To jackkabler hvis du vil have det i stereo.

 

 

Du kan bare vende tilbage med et lydkort, hvis du vil have en hurtig anmeldelse af det!

 

Hilsen Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

El-Barto!

 

Ja! I know :confused: Men skal lige lære GarageBand at kende først! Har prøvet det med Output indgangen med 2 jackstik.. MEN.. Det virkede ikke..

 

Så nu ved jeg ikke om jeg måske skal have fat i et MIDI stik? Nogen erfaringer?

 

Det med lydkort.. Ja, men jeg ville gerne være sikker på jeg kan få tingene til at virke inden jeg går ud og bruger penge ;)

Er der ingen, der kender til selve garageband? Hvordan man får tilsluttet sit instrument?

Eller om man skal bruge sin USB-port for at kunne optage?

 

- Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du bruger midi udgangen skal have en konverter fra midi til usb. De kan fås fra ca. 150 kr tror jeg. Med denne løsning får du jo kun signaler. Garageband skal selv sætte lydende ind i midisporet. Det kan sagtens lade sig gøre, men før at du får en ordentlig lyd, skal du have nogle ordentlige lyde i programmet. De kan købes separat.

 

Kommer der ikke noget lyd ud af dine udgange på modulet? Det kan da næsten ikke passe. Eller kommer der bare ikke lyd ind i computeren?

 

Jeg vil umiddelbart gætte på at et ordentligt lydkort vil kunne klare ærterne. Et billigt lydkort som dette link er sikkert fint. Bare kør udgangene fra modulet ind i line-in på lydkortet.

 

- Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøvede det med de 2 jackstik i dag. 2 jackstick i de to outputs. Altså "R" og "L/Mono" puttede en omformer på og satte stikket ind i minijack på Mac'en.

 

Så ændrede jeg indstillingerne i GarageBand til lyd ind : " Indbygget indgang". Så prøvede jeg at slå på pads'ne og intet skete. GarageBand blev ved med at optage lyden fra den indbyggede mikrofon?? Sad samtidig med hovedtelefonerne på og i dem var der lyd, de var tilsluttet til modulet.

 

Så prøvede jeg at putte omformeren på hovedtelefonernes indgang for at se om det virkede. Sådan så minijackstikket stadig gik ind i Mac'en. Gjorde det samme med instillingerne. Stadig intet held, det samme som før.

 

Måske er det en indstilling i GarageBand der ikke er sat korrekt? :confused:

 

- Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøvede det med de 2 jackstik i dag. 2 jackstick i de to outputs. Altså "R" og "L/Mono" puttede en omformer på og satte stikket ind i minijack på Mac'en.

 

Så ændrede jeg indstillingerne i GarageBand til lyd ind : " Indbygget indgang". Så prøvede jeg at slå på pads'ne og intet skete. GarageBand blev ved med at optage lyden fra den indbyggede mikrofon?? Sad samtidig med hovedtelefonerne på og i dem var der lyd, de var tilsluttet til modulet.

 

Så prøvede jeg at putte omformeren på hovedtelefonernes indgang for at se om det virkede. Sådan så minijackstikket stadig gik ind i Mac'en. Gjorde det samme med instillingerne. Stadig intet held, det samme som før.

 

Måske er det en indstilling i GarageBand der ikke er sat korrekt? :confused:

 

- Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Nord :cigar:

 

Må man spørge om hvordan du tilslutter de forskellige ting til altså inde i programmet? Tilslutter du med usb? :P

 

En step by step guide til tilslutning af instrumenterne vil jeg være meget glad for :) Aner nemlig ikke hvordan jeg skal gøre når jeg først har åbnet programmet

 

 

- Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du skulle kunne slutte dit modul til med et usb stik, skal du højst sandsynlig bruge noget software som kan forstå de informationer som bliver sendt fra modulet. Det kan garageband ikke.

 

Når du laver lyd indstillingen, gør det da kun i systemindstillinger? Eller gør du det også i garageband? Begge steder skal sættes over til den line indgang i mac'en.

 

Det skulle gerne virke...

 

- Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu