Panic Drums Mahogni Snares


Kenneth Andersen

Recommended Posts

Jeg skal jo i gang med at bygge lidt lilletrommer, og her er lige et par billeder af det træ jeg bruger til de første to (forsøg), og lidt om min fremgangsmåde.:hmm:

Skal prøve at gøre det så detaljeret som muligt, ellers må i sgu spørge!

Jeg fik 6 mahogni stolper foræret, og selvom det er 2. sorterings træ, var der sgu lige nok til 2 stk. lilletrommer :-)

Lidt info:

 

1. Da min kedel skal bestå af 20 stave (ret normalt når kedlen skal have 10 lugs), skal disse have en bredde på 5,7 cm (så er der lidt at fræse af nemlig)

2. Stavene skal have en vinkel på hver side på 9 grader (360/20 stave/2 sider pr stav)

3. Dybden bestemmer man sådan set selv men den her bliver 6” dyb (ca. 15.24 cm)

 

Her er de klar til høvling + at blive skåret i den rigtige længde

 

2550x413.jpg

 

1550x413.jpg

 

Ved godt at billederne er lidt ringe, men belysningen på træværkstedet i byen, tillod ikke bedre.

 

Her er de så skåret ud i den passende længde, og er så klar til at blive skåret i den rigtige vinkel

 

3550x413.jpg

 

Det er lige hvad jeg har lige nu, for jeg vil lige vente med at skrive om min videre fremgangsmåde med hvordan jeg får lavet kedlen rund bl.a. indtil jeg har lidt ordentlige billeder.:D

 

Men der skal nok ske en del her i weekenden, og skal nok løbende opdatere tråden

 

Go nat

:D

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 255
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

FEDT Kenneth :D Det bliver dejligt når du er færdig med at læse det skole-lære der....så kan du få dine sløjdtimer til at gå med at lære ungdommen at bygge nogle trommer :D

 

 

Hmmmm tænk sig at have sine egne slaver...... :-)

 

 

Krogh

Skole??!! Det har jeg sgu da ikke tid til :(:D

 

Men ja det er da klart det der kommer på skemaet til den tid :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Wow - det ser sq spændende ud! :hmm:

Glæder mig til at følge med i projektet :D

 

Man har jo hørt så meget om at stavlimede kedler skulle have bedre klangegenskaber pga. det mindskede forbrug af lim, da det jo ikke er flere lag der er limet sammen. Er det noget du ved mere om?

Link til kommentar
Del på andre sites

Wow - det ser sq spændende ud! :hmm:

Glæder mig til at følge med i projektet :D

 

Man har jo hørt så meget om at stavlimede kedler skulle have bedre klangegenskaber pga. det mindskede forbrug af lim, da det jo ikke er flere lag der er limet sammen. Er det noget du ved mere om?

Det er rigtigt at der er der snak om. Men det ved jeg sgu ikke en skid om! :-)

Har haft en Alto Vista stavlimet lilletrommen engang, og den lød sgu også fedt...

Men nu må jeg se om det her det virker..

Link til kommentar
Del på andre sites

Wow - det ser sq spændende ud! :D

Glæder mig til at følge med i projektet :-)

 

Man har jo hørt så meget om at stavlimede kedler skulle have bedre klangegenskaber pga. det mindskede forbrug af lim, da det jo ikke er flere lag der er limet sammen. Er det noget du ved mere om?

Hmmm BEDRE klang-egenskaber :hmm: Altså jeg er sgu ikke nogen stemme-/klang-/resonans- professor ud i avanceret lyd-studier......men jeg har haft en stavlimet snare(GAM) og det var sgu den mest lyd-døde kedel jeg har prøvet :D Den lød fedt og var nem at stemme, men jeg vil sgu ikke sige at kedlen havde ret meget "klang" !

 

 

Jeg undskylder på forhånd hvis jeg har misforstået dig :D

 

Krogh

Link til kommentar
Del på andre sites

... men jeg vil sgu ikke sige at kedlen havde ret meget "klang" !

 

 

Jeg undskylder på forhånd hvis jeg har misforstået dig :hmm:

 

Krogh

Nu har jeg ikke selv erfaring med sådanne stavlimede trommer. Men det er i hvert fald et varmt emne på drummerworld.com. Snakken går vist på at lim ikke er lige så hårdt som træ. Derfor skulle en keddel angiveligt miste resonans pga. limen, da det jo er et kæmpe areal der kommet lim på pga. de mange lag.

 

Men det kan jo godt være at det bare er en hype, og at det som du siger ikke giver den store forskel.

 

En ting der dog kunne være sjovt at prøve engang er sådan en solid shell-fætter som bliver drejet ud af et enkelt stykke træ: http://spiritdrums.com/snare/making.html

 

Men som sagt Kenneth glæder jeg mig til at se hvordan det kommer til at se ud :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Tråden skulle måske ha været placeret under logbog, men hvad… :)

 

Hvad gør man når man ikke har adgang til en drejebænk der er stor nok?

Så skal man da bruge sin overfræser!

Fandt inspiration til denne ret simple opsætning nettet, og tænkte at ”sådan en vil jeg da bygge.”

 

Den består af

2 ens 19 mm. MDF plader (min blev 50x50 cm), hvor der er boret huller til kuglelejer

Kuglelejerne kan flyttes rundt, alt afhængigt af størrelsen på den kedel der skal fræses.

 

Her er den ene plade under tilblivelsen

Som i kan se har jeg boret huller til kuglelejer så jeg kan fræse 10”, 12”, 13” og 14” kedler.

3550x413.jpg

4550x413.jpg

 

Kuglelejer. Skal bruge 4 stk. pr. plade

7550x413.jpg

 

og skinner som fræseren kan ”køre” på.

Her er skinnerne placeret ovenpå for at kunne fræse ydersiden af kedlen.

8550x413.jpg

 

9550x413.jpg

 

Fortsættes…..

Link til kommentar
Del på andre sites

….her

 

et hul hvor fræseren kan komme igennem så man kan fræse kedlen inden i. Skal også lige ha det overskydende af skåret gevindstængerne af..

12550x413.jpg

 

10550x413.jpg

 

3-4 stk. runde skabeloner der er skåret lidt mindre end det endelige mål på kedlen.

Har ikke fået skåret dem endnu, da min overfræser ikke kan lave ordentlige runde cirkler!!!!

Gevindstænger og møtrikker til at holde skidtet sammen

 

 

Derfor kan jeg ikke tage billeder af opsætningen med en kedel monteret inden i endnu…

Men prøver lige at beskrive opsætningen så godt jeg nu kan..

 

Kedlen spændes mellem de runde stykker MDF, og monteres hvilende oven på de to nederste kugle lejer, og de to øverste kuglelejer skubbes/placeres på de yderste runde MDF plader.

Ideen er så at fræseren sættes i gang, og man drejer så kedlen STILLE rundt og fræser 1-2 mm af gangen, indtil man når den ønskede ydre diameter på kedlen.

For en 14” kedel er det så 13,875 cm

For at fræse indersiden, placeres kedlen i MDF ringene, modellen vendes på hovedet og skinnerne flyttes ned i hullet og så er det ellers på samme måde som på ydersiden.

 

 

Når stavene er skåret ud efter bedste evne, så skal de placeres som man gerne vil have det, og så skal de ellers bare limes og spændes sammen i en perfekt cirkel 

 

Når limen er tør, ja så er det jo bare i maskinen med den :)

 

Opdateres løbende…

Spørg endelig hvis der er noget….

Redigeret af Kenneth Ahrenkiel
Link til kommentar
Del på andre sites

Ideen er så at fræseren sættes i gang, og man drejer så kedlen STILLE rundt og fræser 1-2 mm af gangen, indtil man når den ønskede ydre diameter på kedlen.

For en 14” kedel er det så 13,875 cm

Ja, jeg forstår ikke lige de tal du spytter ud her... :P

Kan du forklare lidt nærmere? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg forstår ikke lige de tal du spytter ud her... :P

Kan du forklare lidt nærmere? :)

Den regnemaskine skal vist ha nye batterier, eller... efter mine beregninger bliver det 35,56 cm MAX.

Snedig opstilling ellers. Tør man foreslå nogle rumde metalplader frem for MDF, af hensyn til slid?

 

Gort projekt. Det bliver fulgt med spænding.

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Sikke en snedig opfindelse, Kenneth! Glæder mig sgu til at se resultatet :tu:

Tak, det gør jeg sgu også :P:)

 

Her er lige et par billeder af de skårede stave, og en hurtig opstilling med tilfældigt udvalgte stave..

Tror sgu vi har ramt vinklen udmærket...det er sgu pisse svært. Det må briste eller bære... :tu:

 

en stav

4550x413.jpg

 

20 stave

5550x413.jpg

 

Fik også skåret mine runde MDF plader, som bare lige skal finpudses.

Så jeg skal nok poste billeder af den samlede opsætning i morgen :D

 

I morgen skal der så også udvælges stave, limes og måske forsøges i fræser opsætningen.

 

ps det er nu ikke MIN opfindelse, jeg kopierer bare lidt :dev:

Redigeret af Kenneth Ahrenkiel
Link til kommentar
Del på andre sites

Så gik konen i seng, og jeg øjnede lige muligheden for at lege lidt med mine klodser..... :doo:

 

Her er alle 40 stk Mahogni klodser

6550x413.jpg

 

Jeg vil prøve at lave den ene skiftevis mørk/lys. Selvom jeg ikke helt ved hvad der sker når træet bliver behandlet med olie eller lak. Altså om farverne "udlignes"...må tiden vise. Men flot er det i hvertfald lige nu :)

 

8550x413.jpg

 

9550x413.jpg

Redigeret af Kenneth Ahrenkiel
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu