Hop til indhold

Recommended Posts

Skrevet

Goddag.

Mit primære band har netop fået nyt øvelokale. Rent faktisk nede i kælderen i den ejendom hvor jeg bor, i en gammel bankboks fra en BG bank der lå der for 10 år siden.

Det er 40cm tykke betongulve-, vægge- og loft, og der er forholdsvist lavt til loftet - lidt over 2 meter.

Vi har gulvtæppe over alt, og er nu igang med at plastre vægge og loft til med dyner og hvad vi ellers kan finde, rigtigt low budget ;)

Men vi har trods en rimelig grunding polstring stadig problemer med akustikken. Især de lave frekvenser runger og buldrer der ud af. Det er selvfølgelig meget fedt at ens trommer lyder dobbelt så store, men det ødelægger lydbilledet i høj grad og det går også gennem vores to-lags dør med dobbelisolering så det runger uden for boksen.

Er der nogen der har erfaring med tæmning af akustik og navnligt lavfrekvenser? Eventuelt henvisning til tekniske data der beskriver bølgegangen i et rum osv.?

Jeg er klar over at der er lavet såkaldte 'basfælder' af skumgummi til foremålet, men vi har ikke økonomi til at bruge kr 2000 på noget man kan lave selv.

Besvaret (rettet)

Ja ... smut is Silvan og køb nogle gibsplader, det er ikke for dyrt ... tror at vi gav 100 kr for fem stk i sin tid.

Stil dem rundt omking langs væggene, så de ikke står overfor hindanden. Vi har en rund bunker der buer, så det var nemt nok, da væggene buer og rummet er rundt, så vi halverede gibspladerner, so vi hadve dobbelte gibsplader på ca. 1 m2 hver som vi stillede ud i en rundkreds. Ved ikke helt hvordan det er optimalt i et firkantet rum, men gibs er godt til de dybe frekvenser. Det stopper dem simpelthen.

Vores gamle bassist var lydman og klarede at det gejl for os, dvs batch og gibs osv., så jeg er ikke inde i det, men det som han gjorde for os virker i hvertfald.

Redigeret af OakMan
Besvaret

Vil nu foretrække gips frem for tæpper, dyner og hvad der ellers er blevet nævt, pga. brandfare.

Ville jo være lidt dumt at være lukket inde i en boks, med så meget brandbart materiale så muligt, skulle uheldet være ude :angry:

Besvaret
Goddag.

Mit primære band har netop fået nyt øvelokale. Rent faktisk nede i kælderen i den ejendom hvor jeg bor, i en gammel bankboks fra en BG bank der lå der for 10 år siden.

Det er 40cm tykke betongulve-, vægge- og loft, og der er forholdsvist lavt til loftet - lidt over 2 meter.

Vi har gulvtæppe over alt, og er nu igang med at plastre vægge og loft til med dyner og hvad vi ellers kan finde, rigtigt low budget :-)

Men vi har trods en rimelig grunding polstring stadig problemer med akustikken. Især de lave frekvenser runger og buldrer der ud af. Det er selvfølgelig meget fedt at ens trommer lyder dobbelt så store, men det ødelægger lydbilledet i høj grad og det går også gennem vores to-lags dør med dobbelisolering så det runger uden for boksen.

Er der nogen der har erfaring med tæmning af akustik og navnligt lavfrekvenser? Eventuelt henvisning til tekniske data der beskriver bølgegangen i et rum osv.?

Jeg er klar over at der er lavet såkaldte 'basfælder' af skumgummi til foremålet, men vi har ikke økonomi til at bruge kr 2000 på noget man kan lave selv.

Det billigste middel er vel at lime pap æggebakker på vægge og loft, det virker fortrinligt. Det kan dog tage sin tid at samle tilstrækkeligt mange. :angry:

Besvaret

med alt den her snak om dæmpning får det mig til at tænke på at man måske kunne komme til at overdæmpe rummet...

altså gøre det så dødt at al lyd bare bliver suget ud... eksempelvis hvis man nu forestiller sig et rumt fyldt med bats på alle vægge og forsvarligt pakket ind...

det havde vi gjort i vores gamle øvelokale i garagen.. mest for at lyd isolere så meget så naboerne ikke klagede.. hvilket de alligevel gjorde....

der var så dødt i det rum at man følte det trykkede om ørerne på en.. ret underlig følelse....

Besvaret

Gips alene hjælper overhovedet ikke på jeres basproblemer. Problemet er masse, eller manglen på samme. Prøv at fyld hjørnerne med rockwool, søg evt. på basstraps på google, der er mange gode guides til hvordan man bygger dem. Det er billigt og nemt og det virker

Besvaret

Indtil nu vil jeg vurdere at det eneste svar du rigtig kan bruge til noget er Simons...Han har fuldstændig ret i at masse, er hvad der skal til. Bølgelængde på bas er en ordentligt motherfucker så basetraps og clouds lavet af Rockwool er det der virker med garanti, samtidig med at det er billigt.

Her er nogle eksempler på akustisk dæmpning i forhold til bas:

aku.jpg

Øverst (sort stof):

cloud i loftet af 100 mm rockwool.

Lavet af en træramme hvor et rockwoll bat er monteret i...overtrukket med stof (vigtigt for indeklimaet og dit helbred).

Skråtstillede terrænbatts mellem loft og væg

Terreænbatts udhængt 100 mm fra væg…for mere effektiv dæmpning.

aku2.jpg

Eks på Basetrap i hjørnet eller såkaldt superchunks også lavet af rockwoll

Lige et spørgsmål til sidst...

Hvad er målene på rummet. Rummets dimensioner har meget at sige i forhold til bas og eventuelle bas problemer. Eksempelvis så er et kvadratisk rum meget mere problematisk, i forhold til et aflangt. Så hvis jeg skal kunne hjælpe ydeliger kunne målene være rare at have.

Som Simon har skrevet kan i søge på google på basetraps, superckunks, clouds og finde nogen tutorials. Youtube er også godt fyldt med DIY videoer!

Den gyldne regl:

Grundlæggende for akustikregulering jo mere jo bedre!

Det er hvad jeg har lært af at studere akustik og bygge studier.

vh

Rasmus

Besvaret (rettet)

Nåh ja så er der seævfølgelig Gunnars øvebunker.

Der er nogle fine billeder af clouds...til inspiration

her er lige et link.

Gunnars Bunker

vh

Rasmus

Redigeret af razd
Besvaret

Tusind tak for svarne, især de sidste par stykker. Det lader til at være grundlæggende at bas stoppes af masse hvor rockwool er den billigeste kandidat.

Vi er også gået igang med at lave og polstre rockwool trekanter til hjørnerne og nogle enkeltbats der kan hænges op i loftet.

Målene på rummet er som følger: 430 x 365 x 220 cm, sidste er højden.

Gulv, loft og tre af væggene er massiv beton, sidste væg er isoleret gipsvæg.

Besvaret

Jeg har regnet lidt på jeres rum og er kommet frem til at i har nogle rum "mode" problemer ved ca. 40 HZ og især 80 og 160 hertz. Basstraps og clouds i loftet vil helt sikkert hjælpe på disse frekvensområder.

Fra 240 til 480 Htz har i også nogle grimme "modes". Her vil det hjælpe at beklæde det fire væge med batts. Dette vil også hjælpe på det dybe mode fra 40-80-160Hz. Men da budgette er snævert vil jeg anbefale at lave første løsning, dvs. clouds og basetraps. Så kan i altid gå videre med de andre flader når budgettet er til det.

Dvs. Basetrap i hvert hjørne og så clouds i loftet. Husk når i installere clouds og batts på væggen så forøges effekten hvis der er luft bagved, fra væg eller loft...10 cm er minimum vil jeg mene.

Hvis man er rigtig nørdet kan man finde programmer på nettet, hvor man kan måle sit rums akustik...Det kan være et godt værktøj til at blive klogere på hvordan ens rum performer. Men det er måske ikke lige det man gider rode med. Så stol på hvad i høre...I kan sagtens høre når stortrommen eller bassen mudre. Så skal der bare mere rockwoll på væggen...

vh

Rasmus

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...