Nævn En Kendt Sanger Der Er Neger


Simon Duun

Recommended Posts

Hejsa.

 

Kan sku ikke rigtig komme på nogle bluesy/funky neger sangere, så nævn venligst alle dem i kender til. Dog skal de staidig være i live :gross:.

 

F.eks i stil med James Brown m.m. (han er godtnok død meeeen).

Fyr løs!

 

Venlig Hilsen

Simon Duun

Link til kommentar
Del på andre sites

Sært der endnu ikke er nogen, der har kommenteret brugen af det racistiske udtryk "neger"... :D

 

Til din orientering Simon: Hvis du ikke ønsker at blive opfattet som racist, så brug udtrykker "sort" i stedet.

Siden hvornår må man ikke sige neger? .. man må gerne på syddansk universitet.. Hvofor har dU besluttet at man er racist hvis man siger neger? --

 

Er du sort? -

hvis ikke kan jeg ikke se at du behøver at have ondt i røven på andres bekostning.. :-o

Link til kommentar
Del på andre sites

QUOTE (difquin @ 5 Feb 2008, 22:29)

Sært der endnu ikke er nogen, der har kommenteret brugen af det racistiske udtryk "neger"... 

 

Til din orientering Simon: Hvis du ikke ønsker at blive opfattet som racist, så brug udtrykker "sort" i stedet. 

 

 

Siden hvornår må man ikke sige neger? .. man må gerne på syddansk universitet.. Hvofor har dU besluttet at man er racist hvis man siger neger? --

 

Er du sort? -

hvis ikke kan jeg ikke se at du behøver at have ondt i røven på andres bekostning.. 

 

Bjarkass, jeg er grundlæggende enig med dig, men din sidste bemærkning er ikke videre heldig eller særlig logisk funderet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bjarkass, jeg er grundlæggende enig med dig, men din sidste bemærkning er ikke videre heldig eller særlig logisk funderet.

jeg fundere af princip aldrig over mine kommentarer - ej hellere gennemtænker jeg dem - Dette leder ofte til tragiekomik - rifter i trynen mm. men når folk hentyder at andre er racister er det vel fair at spørger hvad de har ondt i røven over.. Hvis vi tilfældigvis har farvede folk der føler sig truffet herinde - er jeg absolut sikker på de nok skal sige fra .. Det kan godt være min kommentar var lam men det var den den var udledt af da også :-o

Link til kommentar
Del på andre sites

Siden hvornår må man ikke sige neger? .. man må gerne på syddansk universitet.. Hvofor har dU besluttet at man er racist hvis man siger neger? --

 

Er du sort? -

hvis ikke kan jeg ikke se at du behøver at have ondt i røven på andres bekostning.. :-o

Jeg vil ikke tage ansvar for hvad man må og ikke må på Syddansk universitet. "Neger" svarer til "negro", der betragtes som stærkt et racistisk ladet udtryk i engelsktalende lande, og udtrykket er et sørgeligt levn fra en tid, hvor hvide følte sig decideret hævet over ikke-hvide.

Hvis du vitterligt ikke kan se det racistiske i udtrykket, så har du nok aldrig spurgt en sort person, om vedkommende har det fint med at blive kaldt "neger" eller spurgt en arabisk indvandrer, om det ikke er helt cool, at du kalder ham/hende for "perker". Respektér minoriteters ret til selv at bestemme, hvad andre kalder dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke tage ansvar for hvad man må og ikke må på Syddansk universitet. "Neger" svarer til "negro", der betragtes som stærkt et racistisk ladet udtryk i engelsktalende lande, og udtrykket er et sørgeligt levn fra en tid, hvor hvide følte sig decideret hævet over ikke-hvide.

Hvis du vitterligt ikke kan se det racistiske i udtrykket, så har du nok aldrig spurgt en sort person, om vedkommende har det fint med at blive kaldt "neger" eller spurgt en arabisk indvandrer, om det ikke er helt cool, at du kalder ham/hende for "perker". Respektér minoriteters ret til selv at bestemme, hvad andre kalder dem.

nu er min hverdag krydret med folk fra alle nationer og jeg har til dags dato ikke mødt en eneset der selv drager paraleller fra Negro til Neger og tolker folk der bruger ordet som racist eller lign dette er også inkluderet folk fra US til UK så jeg kan ikke se hvorfor du skal have ondt i røven når de ikke har?. og hvis ordet i den grad som du siger er racistisk - hvordan kan det så være der er en "gradbøjning"/slang der entydigt er racistisk, er det bare synonymer?

 

Hvis du skal respektere minoriternes ret til selv at vælge hvad de vil kaldes, skal du jo ikke diktere at vi ikke må kalde dem negere.. det skal de selv.. ;-):doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

neger blev anset for ikke at være racistisk for ca. 2 år siden (ved lov, da neger er en betegnelse for den negroide race...) "neger" er ikke et skælsord...

 

(bjarkass, går du på syddansk??? i kolding??? bor lige ved siden af... nede bag aallykkeskolen, tættere på stadion)

 

BACK TO TOPIC!!!

Redigeret af Ebbe Kjær
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke tage ansvar for hvad man må og ikke må på Syddansk universitet. "Neger" svarer til "negro", der betragtes som stærkt et racistisk ladet udtryk i engelsktalende lande, og udtrykket er et sørgeligt levn fra en tid, hvor hvide følte sig decideret hævet over ikke-hvide.

Hvis du vitterligt ikke kan se det racistiske i udtrykket, så har du nok aldrig spurgt en sort person, om vedkommende har det fint med at blive kaldt "neger" eller spurgt en arabisk indvandrer, om det ikke er helt cool, at du kalder ham/hende for "perker". Respektér minoriteters ret til selv at bestemme, hvad andre kalder dem.

Ja okay, synes du måske ikke at der er en stor forskel fra perker til neger?

Perker bliver jo direkte brugt som en skændels ord, og jeg kan ikke se noget dårliggt i ordet neger, og jeg har aldrig selv brugt neger som et skændelsord.

 

Jeg mener intet ondt om negere (eller som du gerne vil have kaldet sort), de spiller superfed musik, og er super venlige - Jeg fatter virkelig ikke folk der for ondt i røven over at man kalder en sort for neger, neger er jo ikke specielt et racistisk udtryk.

 

Hvis du gerne vil vide det, så betyder neger sort på latin- derfor er der ikke noget racistisk i ordet, medmindre man direkte betegner/bruger det som et nedladende ord...

 

Lige en sidste ting jeg har selv besøgt mange sorte/neger musikere og de havde intet imod at blive kaldt neger, så ordet det ikke bliver brugt i racistisk sammenhæng eller nedladende tone!

 

Link til wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Neger

Redigeret af Simon Duun
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du skal respektere minoriternes ret til selv at vælge hvad de vil kaldes, skal du jo ikke diktere at vi ikke må kalde dem negere.. det skal de selv..  ;-)    :doo:
Har de fået lov til det..? Heri ligger netop problemet; ingen har spurgt dem, hvad de selv foretrækker. Derfor gør man klogest i at bruge det mest neutrale udtryk, som ingen kan få ondt i røven over, og lige netop "neger" har rent historisk en stærkt racistisk klang, så det er ikke det mest heldige...

 

neger blev anset for ikke at være racistisk for ca. 2 år siden (ved lov, da neger er en betegnelse for den negroide race...) "neger" er ikke et skælsord...
Lyder spændende. Har du dokumentation for den lov?

 

Lige en sidste ting jeg har selv besøgt mange sorte/neger musikere og de havde intet imod at blive kaldt neger, så ordet det ikke bliver brugt i racistisk sammenhæng eller nedladende tone!
Nemlig. De fik selv lov til at bestemme, om det var ok, og så er der ingen ko på isen. Jeg har til gengæld mødt flere sorte, der fik nervøse trækninger bare ordet blev nævnt - selvom det ikke var dirigeret mod dem. Der er i andre ord en ret forskellig opfattelse af det, og i offentlige fora som dette, har man ingen mulighed for at afveje hvordan læserne opfatter det. Derfor: vælg det neutrale udtryk.

 

Og til alle, der tilsyneladende føler sig trådt over tæerne: Jeg har ikke kaldt nogen racister. Jeg har påpeget, at det kan opfattes sådan, da ordet kan opfattes vidt forskelligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu