Istandsættelse Af Gretsch-sæt.


erik frey

Recommended Posts

Bøgetræ- Den ædleste træsort i verden

 

Ja, den er også fin .................................... til køkkenborde :D .

 

Grunden til at jeg går efter en meget mørk nuance er, at selvom åretegningen er fin i kedlerne, er der samlinger i fineren, som jeg tror træder mindre frem, end de kommer til, hvis jeg vælger noget lysere.

 

Min første tanke var mahogni-bejdse eller dark-walnut, som de klassiske brune lakerede kedler var/er. Men Jasper lavede vist kedler i lange rør, som derefter blev skåret i passende stykker hos Gretsch. Gretsch har så sorteret dem fra, hvor der var samlinger i det yderste finerlag og coated dem, og brugt de pæneste til lakering.

 

Det her sæt var oprindeligt coated sort (det var altså et nybegyndersæt :D ), og er altså ikke helt fejlfrit i fineren. Derfor mørk bejdse.

 

Coating vil jeg ikke have på af flere grunde:

 

  • Jeg er vild med træ - det er i mine øjne det smukkeste materiale, der findes.
  • Coating gør den ydre diameter lidt større, og dermed blive det meget "stramt" at få skind på, medmindre man skærer coatingen væk i kanten.
  • Jeg har ikke prøvet at coate før og har ikke meget lyst til at eksperimentere på et så fedt sæt.
  • Sidst, men ikke mindst, coating er, såvidt jeg kan regne ud i sidste ende væsentligt dyrere. Især, hvis man skal have kvalitet, og det skal man, når det er Gretsch.

 

Venlig hilsen,

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, den er også fin.

 

Grunden til at jeg går efter en meget mørk nuance er, at selvom åretegningen er fin i kedlerne, er der samlinger i fineren, som jeg tror træder mindre frem, end hvis jeg valgte noget lysere.

 

Min første tanke var mahogni-bejdse eller dark-walnut, som de klassiske brune lakerede kedler var/er. Men Jasper lavede vist kedler i lange rør, som derefter blev skåret i passende stykker hos Gretsch. Gretsch har så sorteret dem fra, hvo

 

Jeg brugte mahogni bejdse på min første Keller snare i sin tid.

Den er MEGET rød i farven som du kan se her! Ikke just specielt mahogni agtig... :D

 

frdigmedbadge019550x413.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg synes dine argumenter for bejdse og lak er helt gyldige. Og det siger jeg, der har gjort et sæt i netop Gold Glitter.

 

Jeg er sikker på at det kan blive smukt - og at det i sidste ende lyder bedre, omend wrap´en betyder mindre og mindre jo tykkere kedlerne bliver. Og sådanne som dine er vel lidt kraftige?

 

Glæder mig til resultatet!

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Bøgetræ- Den ædleste træsort i verden

 

Ja, den er også fin .................................... til køkkenborde :D .

 

Grunden til at jeg går efter en meget mørk nuance er, at selvom åretegningen er fin i kedlerne, er der samlinger i fineren, som jeg tror træder mindre frem, end de kommer til, hvis jeg vælger noget lysere.

 

Min første tanke var mahogni-bejdse eller dark-walnut, som de klassiske brune lakerede kedler var/er. Men Jasper lavede vist kedler i lange rør, som derefter blev skåret i passende stykker ho

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes dine argumenter for bejdse og lak er helt gyldige. Og det siger jeg, der har gjort et sæt i netop Gold Glitter.

 

Ja, nu var det jo ikke for at nedgøre netop Gold Glitter, men de der fancy coatinger er nok bare ikke mig. Jeg bryder mig heller ikke om blue og black oyster, ligemeget hvor meget Ringo end spillede på dem (HAM var der så til gengæld krummer i). Den eneste coating, der evt kunne komme på tale er WMP.

 

Jeg har jo faktisk det der gamle Pearl-sæt, du opbevarede for mig nogen tid, og der overvejer jeg den billige WMP, svarende til den blå du for nyligt har brugt til dit luksus-skrammelsæt. Det har fået propper og andet, nu jeg alligevel var igang. Men på de kedler er finerens udseende og håndværket så ringe, at der ikke er nogen vej udenom. Så det skulle nærmest være sådan en slags "stil-øvelse" udi coatingens kunst. Spørgsmålet er så, om de ret beset er den udgift værd?

 

Men et projekt ad gangen - og det her Gretsch har absolut førsteprioritet.

 

Jeg er sikker på at det kan blive smukt - og at det i sidste ende lyder bedre, omend wrap´en betyder mindre og mindre jo tykkere kedlerne bliver. Og sådanne som dine er vel lidt kraftige?

 

Jeg har egentlig ikke haft de evt. lydmæssige aspekter inde i overvejelserne - kun de æstetiske og praktiske. Sættet var jo coated, da jeg prøvespillede det, inden jeg splittede det ad, og lød rigtigt godt, og hvis du mener, at manglende coating forbedrer kedlernes resonans, tager jeg med glæde den forandring med i købet.

 

Glæder mig til resultatet!

 

Det gør jeg også!

 

 

Venlig hilsen,

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har egentlig ikke haft de evt. lydmæssige aspekter inde i overvejelserne - kun de æstetiske og praktiske. Sættet var jo coated, da jeg prøvespillede det, inden jeg splittede det ad, og lød rigtigt godt, og hvis du mener, at manglende coating forbedrer kedlernes resonans, tager jeg med glæde den forandring med i købet.

 

 

og den er hørbar.. jeg har jo lige lavet 2 snares ud af en af kedlerne.. og forskellen var større end jeg troede ...ikke at den coatede løs dårligt!!.. men en tydelig mere "woody" sound i den ucoatede og mere syngende tone.. vel omkring 20% i mine ører.. når man bare slå med håndroden på en ucoatet kedel og sammenligner med en coated sååå er der nok 50% forskel!.. men der ryger jo en del med hardware osv.

 

Men er helt klart bekræftet i at kedlen skal over 6,5 mm før coating er stort set uhørligt... men med mindre du har dem side om side, så er det nu alligevel svært at høre... men jeg stemmer også klart for at du ikke coater :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej nørder!

 

Så er der billeder vedr. den sidste tids fremskridt og overvejelser:

 

Først et gruppebillede, hvor man ser hele banden i al sin nøgne pragt. Det værste er overstået. :uhm:

 

Dernæst et close-up af propperne i de grimme huller, som tam-holderen efterlod. Propperne er helt runde (dem har jeg lavet) hullerne er ikke helt runde (dem har Gretsch lavet). Længe leve opfinderen af plastisk træ. Hvis det bliver grimt, når jeg bejdser, må jeg bare fræse hullerne op igen så de bliver helt perfekte og dreje et par nye 1 mm. større propper. Vi får se.

 

Så et billede af en prop i 18" (Her er både hul og prop lavet af mig, og derfor tæt på perfekte ;) ). Der er 8 sådanne lapninger i denne kedel fordi jeg har besluttet, at droppe de 4 ben og erstatte dem med 3. Og så er fordelingen rundt på kedlen jo helt anderledes.

 

Endelig til slut et billede, som illustrerer, hvorfor jeg tror en mørk bejdse er bedst. Igen er det af 18" GT. Man ser tydeligt samlingen i fineren (lige gennem hullet) og den markante farve- og åretegningsforskel på begge sider af samlingen.

 

Man ser også de tydelige slibespor nederst, som rystepudseren med korn 60 har efterladt. Jo, jo, der er en del timers håndarbejde med slibeklods og fint sandpapir tilbage endnu.

 

Der går desværre nok lidt tid, inden jeg kommer videre :( . Den kommende uge indeholder sygt meget arbejde, og næste weekend byder på omfattende familiebesøg i forbindelse med min søns 18-års fødselsdag.

 

Såe.. på gensyn om nogen tid.

 

Venlig hilsen,

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

...dælme nogen mejet fine propper ... er igang med samme prob-job ... men heldigvis på en "øve" tam ... skal også bejdses, i lys farve ... bruger ikke plastiktræ men "PonalDuo" som ham der Gerd fra ST.de ... er spændt på om bejdsen "bider" eller "glider"

 

ellers ser de jo ganske fine ud de kedler ... men det er en ordentlig mundfuld kan jeg se ... glæder os til næste kapitel ... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
Hvordan står det til med sættet Erik:)

 

JA.. samme kommentar her.. synes du spænder os på pinebænken! :)

 

Ajj.. ikk for at jage med dig.. ved hvor tidskrævende det kan være.. men nu får du jo snart lækre nye 12" reifer :)

 

og den kedel jeg købte af dig til min blue pearl snare, DEN lyder sa*** godt!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...
  • 2 måneder senere...
Fedt projekt erik! Jeg er muligvis intresseret i overskydende kedler. Måske kun 18"eren, måske også 14"eren..

Ved hurtige overslag, hvad skal det så koste mig?

 

Hej Tore!

 

14" er solgt til Henrik Rathje, som har lavet den om til lilletrommer. Han er jo noget hurtigere end mig.

 

18" tvivler jeg på, nogensinde bliver "til overs", men det er ikke udelukket, at 16" bliver for meget. Det vides ikke før, de er færdige og grundigt afprøvet. Mine forestillinger går i retning af at spille 22-13-18.

 

Hvis det bliver en succes, bliver der så nok til gengæld et TAMA Superstar fra 81-82 i de størrelser til salg en gang hen på efteråret.

 

God sommer.

 

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg kan mærke, at der skal til at ske noget nu igen. Gutterne i orkestret mobber mig også så småt, og stiller spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet HAR det her fede sæt mere. Jeg er typen, der har det med at tage for mange projekter ind ad gangen. En af mine andre lidenskaber er højttalerkonstruktion, og da mit band gik hen og fik så meget at lave, at vi skulle have PA-anlæg anskaffet, har jeg brugt megen tid på bygning af dette.

 

Når der sker noget, kommer der helt sikkert flere billeder. Kedlerne står fortsat grovslebne og klar til finere bearbejdning.

 

Hæng på!

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Som jeg indledningsvis i overskriften antydede: "Nok et langtidsprojekt" :dialaugh_trans:

 

Det har irriteret mig en del på det sidste, at jeg stod i stampe. Dels på grund af andre gøremål, dels på grund af dovenskab.

 

Såe... jeg tog en rask beslutning. Ud til Jes i DRS med stortromme, 13" tam og 16" gulvtam. Han gav et fornuftigt bud på coating, kanttrimning hvor det er nødvendigt, lyse 22" træreifer, ordentlige ben mm. Det er en fordel at have været fast kunde i godt 30 år. Jes ordner omcoating og kanter, jeg ordner resten.

 

Siden sidst har jeg ombestemt mig mht. finish. Jeg planlagde egentlig at bejdse og lakere, men har besluttet mig for sort coating. Sættet er født med "Jet-black-nitron", så vi holder os altså op ad originalen.

 

Billeder kommer, når vi bliver færdige om en 14 dages tid eller så. Men det kommer jo til at ligne et ganske normalt Gretsh-sæt fra dengang, bare med nogle ordentlige ben.

 

Tilbage har vi så en 12" tam og en 18" gulvtam. Dem har jeg leget lidt med. Sat alle beslag på og monteret skind, således at 18" fungerer som stortromme og 12" fungerer som, nå ja... 12". Det lød som forventet.... supergodt, og så er der endda mere at hente når kanterne kommer helt i orden.

 

Da jeg var inde og kigge på brochurer fra 70-erne på Gretsh´ hjemmeside, så jeg, at de også leverede i lakeret ahorn-finish. Det er ganske flot, så mon ikke de efter finpudsning bare får et større antal lag klar lak. Så slipper jeg også for løbende bejdse og den slags.

 

Billeder af prøveopsætning kan ses her (Reifer til 18" venligst udlånt af min 18" TAMA- superstar, efter at jeg havde forsikret den om, at den ikke skal sælges - no matter what":

 

Fra den ene side

 

og fra den anden side

 

og et nypudset Stop-sign.

og endelig en nypoleret stortromme-lug

Den her er en af de ringeste, så det er ikke så galt endda.

 

Så må vi se at finde en 14"x14" 1970-er Jasper gulvtam som alligevel skal gives væk. Nogen, der kender nogen? Den skal ikke være i god stand. :cigar:

 

Venlig hilsen

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Alt får ende! :whiteflag:

 

Der er nu gået endnu nogle dage, hvor jeg har måttet erkende, at jeg vist ikke i en overskuelig fremtid får taget mig sammen til at gå videre. Jeg dropper hermed tanken om at lave et lille sæt ud af "rest-kedlerne". Beslutningen er taget, der er sovet på den siden mit forrige indlæg.

 

Jeg gider simpelthen ikke finde sandpapiret frem, og bare tanken om 15 lag lak.....

 

Desuden har jeg et fint jazz-sæt i den her størrelse i forvejen. Og jeg sparer tid og ikke mindst mange penge, ved ikke at skulle finde en passende 14"x14" gulvtam.

 

Nå, men det er jo nok heller ikke det første eller for den sags skyld det sidste ufærdiggjorte projekt her i dette forum - vel???? ;-)

 

Jeg glæder mig meget til Jes fra DRS om et par uger ringer og fortæller, at han er færdig med kanter og coating på de kedler, jeg har kørt ud til ham. Alt hardware er ordnet og ligger klargjort og skinnende og venter på montering. Skind er ligeledes klar. Jeg mangler nye 13" og 16" støbte reifer, men det må vente til jeg finder et godt tilbud (sig endelig til!!), lige nu kommer der pressede :gross: på eller de originale noget medtagne, støbte (De kan ikke blive ok). Et overskueligt antal arbejdstimer og så - spil spillemand! Spil!

 

I første omgang får jeg altså 13", 16" og 22". Den lille 12" er klar til coating, og bliver her hos mig, således at jeg kan føje den ind i sættet, hvis jeg skulle få lyst til det (den fylder kun ganske lidt :argh: ).

 

Der har i løbet af denne tråd været en del forespørgsler om muligt køb af den 18" gulvtam. Nu er chancen der. Her.

 

Tak til alle jer, der viste interesse for projektet. Særlig tak til jer, som svarede på praktiske spørgsmål. Tusind, tusind tak! :tu:

 

Når sættet kommer hjem og er færdigt, kommer der en stribe fotos.

 

Venlig hilsen

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor mange huller har 13" ?.. 6 eller 8?

 

Hej Henrik!

 

13" er med 6 huller.

16" er med 8 huller (selvfølgelig - selvom de da er set både med 6 og med 10).

 

Hvis du kan finde noget i stil med de 12", du solgte mig, ville det være rigtigt godt. Var de ikke fra Dixon?

 

Ja, man skal se på de lyse sider og jeg glæder mig som et lille barn til juleaften! :uhm:

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Nænæ... Det var skam originale US Gretsch reifer !.. Som ganske rigtigt er lavet af dixon . Men det må mm ikke sige.. Såå.. De kom faktisk i papkasser fra Gretsch hvor der stod US Custom på.. Bare ærgeligt der var trykt Taiwan på kassen og der er støbe mærke fra dixon ;-)

 

Så de er skam 6-700 pr stk Gretsch .. De var jo også nye så så flotte finder jeg nok næppe igen :-/

 

Ser hvad jeg kan finde.. Hvad må de koste pr stk?

 

Evt kan du jo bare købe dixons egne.. 200-250 stk mener jeg de ligger på.. Marginal forskel i profilen..

Link til kommentar
Del på andre sites

Nænæ... Det var skam originale US Gretsch reifer !.. Som ganske rigtigt er lavet af dixon . Men det må mm ikke sige.. Såå.. De kom faktisk i papkasser fra Gretsch hvor der stod US Custom på.. Bare ærgeligt der var trykt Taiwan på kassen og der er støbe mærke fra dixon ;-)

 

Så de er skam 6-700 pr stk Gretsch .. De var jo også nye så så flotte finder jeg nok næppe igen :-/

 

Ser hvad jeg kan finde.. Hvad må de koste pr stk?

 

Evt kan du jo bare købe dixons egne.. 200-250 stk mener jeg de ligger på.. Marginal forskel i profilen..

 

Hej Henrik!

 

Ja, verden vil bedrages! Men fedt at vide, at de er designet i USA. :dialaugh_trans:

 

Dixon reifer er helt fint til mig. Hvor får man dem til den pris, du nævner? ST-drums eller hva´?

 

Venlig hilsen

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu