Martin Chambers Replica-Sæt


Gæst jon petersen

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Jeg er begyndt at spille i et band, der blandt andet spiller en masse Pretenders. Vores øvelokale, som ligger her langt ude på landet, er af typen der kun bliver varmet op den ene gang om ugen, hvor vi øver....

Det gør at jeg ikke har så meget lyst til at sætte et af mine "fine" sæt derover, og jeg købte derfor et sæt til lejligheden - et Premier XPK, coatede kedler der er lakeret sorte indeni og derfor formodentlig kan tåle lidt fugt.

Jeg skildte det ad, og gav al chrom en omgang voks - og så et billede af Martin Chambers og hans sæt fra omkring 1981:

image-1CEC_52FE50DD.jpg

 

Da XPK´erne er sorte og har gennmgående lugs, var det ret let at sætte noget hvid DC-Fix på og lave et replika-sæt:

image-70A1_52FE4DDB.jpg

 

13x9" (nedskåret fra 13x12", tak for hjælpen Greve!), 16x15" og 22x16" - de to store med re-rings.

Kedlerne er ret tynde - 5 mm - og 3 lag: tynd mahogni, 4 mm eucalyptus, tynd mahogni.

Skind er et udvalg af hvad jeg havde liggende - Ebony Ambassadors over Renaissance Ambassadors, et sort frontskind fik lige en gang spraylak - og bagpå et PS3 Renaissance Ambassador.


Selvom det er 25 år+ reagerede det meget godt på en gang voks:

image-B7F3_52FE4E6B.jpg

 

Det bliver kørt over i øvelokalet i aften - så skal det dæleme spilles på!


:-)



Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Ser godt ud Jon. Så er der dømt Pretenders aften.

Ellers noget af et skrummel af en side tom Martin Chambers havde stavlet op på sin bd.

 

Ja Jon... hva er det for noget med at skære 13"-eren ned... den sku' da bare ha' haft fuld skrue på Power size. :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Dejligt du får det brugt!

 

Det fortjener det :-)

 

Ja - bestemt. Og det skal det nok blive - det bliver vel også det, jeg tager med ud og spille, når vi henad foråret føler os klar. Vi har spillet siden midt-december og har nu 15 sange - vi skal vel have 35 eller deromkring...

 

Ser godt ud Jon. Så er der dømt Pretenders aften.

Ellers noget af et skrummel af en side tom Martin Chambers havde stavlet op på sin bd.

 

Jeg holder vanvittig meget af Pretenders, så det er lidt af et hit at have fundet en kvinde med Fender.

 

Og ja, det er vel en 13 eller 14 - næsten-kvadratisk. Og hvad værre er, at stortrommen også er stor. Martin Chambers er ikke lille, men heller ikke en kæmpe, så han må have siddet ret højt?

 

Sættet et er Eddie Ryan - han bygger stadig sæt fra bunden. Dengang savede han også kedlerne igennem oppefra og ned ét sted - for at dræbe al resononans i kedlen......uden bundskind, og så er det ellers op til manden bag pulten at tilføre rum for at give lyden fylde. Sådan GJORDE man altså dengang, i 1980-81....

 

Ren blær!!!!

 

Ja. Unødvendigt men sjovt....

 

 

Ja Jon... hva er det for noget med at skære 13"-eren ned... den sku' da bare ha' haft fuld skrue på Power size. :hmm:

 

Jeg kan ikke.....kan ikke nå derop, kan ikke spille på det....jeg HAR prøvet!

 

Ser godt ud !! Det coating der har fået voks?

 

 

Hvad er problemet med at sætte et sæt ned i et øvelokale der kun bliver varmet op 2 gange om ugen?

 

Jeg tror ikke at kombinationen træ/lim/coating/metal har godt af det - og især ikke den ret hurtige opvarmning. Selvom der er tørt, intet der står i lokalet ruster eller løber an - så MÅ der blive dannet fugt, ligesom træ, plast og metal udvider sig ulige meget og i forskellig fart.

 

Det MÅ belaste coating og limning af kedler med mere. Og mine "fine" sæt vil jeg bare ikke udsætte for dét.....pivskid som jeg er. Det her var ikke dyrt, og kan måske endda tåle det bedre.

 

smukt sæt Jon tillykke med det, jeg savler stadig over dit Resonator kit ;-)

 

Vh Saturn

 

Tak!

 

Det ser godt ud Jon. Så skal du også have et splashbækken i et par meters højde.

 

 

Jep. Jeg kan jo altid lade være med at forsøge at ramme det....

 

 

 

Jon

 

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

...13x9" (nedskåret fra 13x12", tak for hjælpen Greve!), 16x15" og 22x16" - de to store med re-rings....

Nu spør jeg nok dumt, men ...

 

13x12 nedskåret til 13x9 må da give problemer med de originale gennemgående lugs. Har du ikke været i dine gemmer for at finde et extra sæt lugs, der passer til "nedskæringen"..? .. ellers forstår jeg ingenting!

 

Har selv Premier med gennemgående lugs i 10x10 og 12x10, jeg kunne tænke mig at skære ned til 10x8 og 12x8, men mangler kortere lugs..

 

I øvrigt flot arbejde!!

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nu spør jeg nok dumt, men ...

 

13x12 nedskåret til 13x9 må da give problemer med de originale gennemgående lugs. Har du ikke været i dine gemmer for at finde et extra sæt lugs, der passer til "nedskæringen"..? .. ellers forstår jeg ingenting!

 

Har selv Premier med gennemgående lugs i 10x10 og 12x10, jeg kunne tænke mig at skære ned til 10x8 og 12x8, men mangler kortere lugs..

 

I øvrigt flot arbejde!!

 

 

Tak!

 

Oprindelig havde jeg også frygtet, at jeg ville blive nødt til at bruge kortere lugs - med deraf følgende nye huller og propning af de gamle. Og sådan gjorde jeg det da også, da jeg skar mine 12x10 og 13x11 Projectors ned.

 

Men nu skulle det her sæt jo være billigt.....

 

Så da jeg kunne se, at det kunne lade sig gøre at fjerne 1½" i hver ende og stadig have 1½ cm mellem overkanten af inserts og underkanten af reifen med skindet stemt op - ja, så var valget let.

 

Som det ses er lugs og reife da også tættere på hinanden end klassisk Premier-stil - men det ser faktisk ret godt ud.

 

Jeg har også 10x9 og 12x11 - og hvis jeg gør det samme med 12", som har samme lugs bliver det altså 10x9, 12x9 og 13x9" - lidt utraditionelt, men vel OK?

 

I

 

Den hvide folie er i øvrigt lige til at fjerne igen.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nå ja - jo, Casper, coatingen fik lige en gang voks også.

 

Turtle Wax, den der dufter så godt af nostalgi. Når man om søndagen var på bilvasken med Far....ugens bedste dag.

Gad vide om nogen har lavet en mandeparfume, der dufter ligesådan? De ville blive millionærer! Eller endnu bedre - jeg sælger idéen til Turtle!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu