Hul I Frontskind Eller Lukket Frontskind?


seitan

Recommended Posts

Jeg er ret vild med, hvordan min gamle 24x14" Ludwig lyder, med lukket frontskind i øvelokalet. Sand at sige har jeg dog aldrig prøvet andet med den. I live-situationer er den dog flere gange endt med at lyde lidt flad – som at sparke til en stor papkasse.

 

Skal jeg virkelig lave hul i frontskindet?

 

Rent æstetisk synes jeg bedst om lukket front på denne stortromme, og den lyder som sagt fedt akustisk. Men under mikrofon, på en scene, kan det knibe med at få sug i lyden.

 

Der er jo ingen grund til at gøre det sværere for sig selv live, hvor jeg ofte arbejder med fremmede lydmænd osv., så måske jeg bare skal bide i det sure æble...

 

Hvad er jeres erfaringer?

Link til kommentar
Del på andre sites

der er desværre for få lydmænd der magter at lave lyd på et lukket skind.

 

har dog mødt et par stykker der ikke var uden evner.

 

men køb et middel skind og ta mødommen ca. kl 16

så har du et ekstra skind til de mentalt udfordret lydmænd

Link til kommentar
Del på andre sites

Hul i det....:dialaugh_trans::argh: .

 

 

 

Nej, alvorligt talt så mener jeg det faktisk. Jeg foretrækker også selv, at spille med lukket frontskind og ingen dæmpning, men i livesituationer, har jeg bare måttet indse, at det er nemmest med hul i fronten.

 

Man kunne selvfølgelig vælge at købe et mikrofonophæng til at montere fast i BD´en, men det har jeg ikke lige villet bruge penge på.

 

Endelig er der jo nogen, der vælger at sætte f.eks en sm57 på slagsiden og en almindelig BD-mic på fronten. Så skulle man kunne opnå en ordentlig lyd, uden at skære i sit skind, men den løsning er der ikke mange lydmænd der bryder sig om (amatører!).

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu hælder jeg også mest til at lave et 4" hul i det, for at gøre livet nemmere for mig selv.

 

Det strider lidt imod min logik, at noget der faktisk lyder fedt akustisk ikke skulle kunne lyde fedt under mikrofon. Jeg kan dog godt se, at man risikerer større overhør, når man ikke kan stikke mic ind i trommen.

 

Endelig har jeg dælme også hørt mange stortrommer der lød elendigt med hul i frontskindet live. Med hul i frontskindet synes jeg i højere grad man risikerer en død lyd, uden sustain. Egentlig er det netop dét sustain jeg gerne vil bevare på scenen...

 

Endelig er der jo nogen, der vælger at sætte f.eks en sm57 på slagsiden og en almindelig BD-mic på fronten. Så skulle man kunne opnå en ordentlig lyd, uden at skære i sit skind, men den løsning er der ikke mange lydmænd der bryder sig om (amatører!).

 

Ja, det har jeg også gode erfaringer med, både live og i studiet. Men det er jo forskelligt fra lydmand til lydmand, hvad han har gode erfaringer med. Generelt lader jeg dem bare bruge de metoder de selv har størst tiltro til. De kender trods alt deres anlæg, og somme tider også lokalet, bedre end jeg gør.

Link til kommentar
Del på andre sites

Spiller 70'er Pearl, men kun 20x14" med lukket front og har faktisk aldrig haft problemer med livelyd. Der er virkelig både smæk og god sustain i sådan en lille fyr.

Har du overvejet at stemme din Ludwig lidt op i livesammenhæng således at du netop får mere tone? Det burde ikke være noget problem for lydmanden at bevare bunden.

Der er desværre rigtig mange lydmænd der har en fuldstændigt ensartet ide om udtrykket i stortrommen og jeg syntes det er vigtigt at kæmpe i mod. De skal ikke med deres ladhed/uvidenhed få alle stortrommer til at lyde ens og dødsygt.... MEN har man et specifikt ønske er det jo en god ide at selv afprøve muligheder, som du jo også gør eksempelvis med 2 mics. Det bør være muligt at hjælpe de lydmænd der ikke har erfaring med det, til at forstå princippet!!

God kamp - Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også overvejet, at stemme den op. Normalt har jeg stemt den rimelig dybt. Det er en god pointe, at lydmanden let kan redde bunden på den, selvom den er stemt højt.

 

Spiller 70'er Pearl, men kun 20x14" med lukket front og har faktisk aldrig haft problemer med livelyd. Der er virkelig både smæk og god sustain i sådan en lille fyr.

 

Var til en koncert forleden, hvor trommeslageren også spillede 70'er Pearl med 20" bd. Shit, det lød godt. Kvalitetsmæssigt regnes trommerne normalt ikke for det store, men hold da op, hvor lød de godt under mics. Han havde i øvrigt også hul i frontskindet...

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ikke ved at være på tide, at lydmændene skal stoppe med at være så krukkede og lade musikerne om det?

Lydmænd må sgu lære at tage det som en udfordring, når man som trommeslager kommer med specifikke ønsker. Det behøver da ikke være samme lyd til alle koncerter - kom nu ind i kampen!

 

Jeg holder med dig og det lukkede frontskind!

Arbejd sammen med lydmanden om den ønskede lyd. Snak sammen og arbejd sammen. Det kan sgu godt lade sig gøre.

 

Undskyld - der var lige lidt galde, der skulle ud. Jeg har samlet sammen længe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare gør det, Jonas. Specielt hvis du synes lyden mangler noget live.

Personligt synes jeg det er et spørgsmål om tilvending.

Har spillet uden hul i lang tid, men er gået over til coated ambassador med 5" hul.

Det er klart at noget af fylden og bulderet forsvinder, men live så skal der nok være lyd.

Har nu aldrig oplevet en lydmand, der har været dårlig til at lave lyd på bd uden hul. Jeg har fået nogle kommentarer, men ikke noget negativt.

Så måske skulle vi trommeslagere også stoppe hele den der lydmand VS drummer krig..... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke ude på en krigerisk mission. Har heldigvis mødt en del lydmænd der var helt cool med lukket skind. Det er bare rigtig ærgeligt når man pakker sin bd ud af kassen hvorefter lydmanden ryster på hovedet når han ser frontskindet - OG det skal man ikke lade sig styre af når det rent faktisk kan lade sig gøre at lave god lyd uden store anstrengelser. Igen er det selvfølgelig vigtigt at man selv har en åben attitude over for lydmanden og arbejder sammen om en god løsning!

God weekend - Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også oplevet bekymrede miner fra lydmænd, når de har opdaget det lukkede frontskind. Det er også sket med erfarne, dygtige lydmænd, der har påpeget, at det blev sværere at lave lyd på bd'en. Det er altid gået fint – lyden har været 100% acceptabel – men ikke altid optimal, synes jeg.

 

Tror sgu jeg smider et coated amb på og laver et 4" hul i det. Det burde være stort nok til en mikrofon, men samtidig bevare noget af bulderet, håber jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes du skal stemme din tromme så den lyder som du synes den lyder bedst.

 

Der er ikke en krig mellem lydmand og trommeslagere, men jeg oplever selv mange lydmænd som rynker på næsen, men ofte fordi de har misforstået noget helt grundlæggende:

De skal lave DIN lyd IKKE deres!

 

Det er uden problemer muligt at lave en konge trommelyd uden hul!

Link til kommentar
Del på andre sites

De skal lave DIN lyd IKKE deres!

 

ENIG!!!

Men det er godt nok svært at overbevise mange lydmænd om.

 

Jeg elsker en god åben trommelyd uden dæmpning på nogen måde, men det er som om lydtosserne har ét preset til trommelyd og hvis de skal bevæge sig alt for meget uden for den, så brænder de helt sammen.

 

Jeg har flere gange oplevet lydmænd rulle med øjne og komme med dumsarkastiske kommentarer, når jeg tog min BD ud af kassen og klage højlydt, når de havde svært ved at styre mine klingende toms.

 

De ville ikke drømme om, at bede en keyboardspiller eller en guitarist om at ændre deres lyd, men slageren har de ingen hæmninger over for :angry:.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er 100% enige. Virkeligheden er dog mere broget, hvilket vi jo også er enige om.

 

Det er derfor jeg går og overvejer, om jeg ved at gå på kompromis med min akustiske lyd, kan få et bedre slutresultat live. Det er jo trods alt dér det tæller, frem for i øveren. Jeg ville selvfølgelig helst have optimal kongelyd over alt, men måske man ikke kan få det hele?

 

Generelt hjælper det jo, at tale med sin lydmand. "Hej ven, dine kompressorer udligner min dynamik, kan vi finde et fælles fodslag?" :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rigtig svært at få ordentlig lyd på en indspilning med en stortromme uden hul i frontskindet. Det kræver et hav af compressore for at få den fede ATTACK-lyd.

 

- Kasper

 

Hej Kasper. Det kommer jo ganske an på, hvad man mener med "ordentlig lyd". Jeg har gode erfaringer med lukket front i studiet og har ikke savnet det mindste attack.

 

Det er et spørgsmål om smag, spillestil og hvilken musik lyden skal passe til. Mit band spiller en slags moderne psykedelisk rock, med afstikkere til 60'er heavy og garage. Der er en større, rundere bd-lyd bedre, synes jeg. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rigtig svært at få ordentlig lyd på en indspilning med en stortromme uden hul i frontskindet. Det kræver et hav af compressore for at få den fede ATTACK-lyd.

 

- Kasper

 

Der må jeg være enig med Seitan. Jeg har lige indspillet på min 20/14" Slingerland fra 60'erne med coated powerstroke 3 på slagsiden og coated ambassador uden hul på fronten.

 

Jeg synes resultatet blev fantastisk - rigtig fed old school, rund og varm lyd. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og genre, men "den fede ATTACK" lyd er ikke nødvendigvis et mål for alle;).

 

Om det er sværrer at lave lyd på end tromme uden hul end på en med skal jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved ret meget om studieteknik. Men min erfaring er, at en dygtig tekniker sagtens kan lave fed lyd på en tromme med lukket frontskind - det har i hvert fald været tilfældet for mig flere gange.

Redigeret af Mathias Jensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rigtig svært at få ordentlig lyd på en indspilning med en stortromme uden hul i frontskindet. Det kræver et hav af compressore for at få den fede ATTACK-lyd.

 

- Kasper

 

Alt min erfaring siger præcis det modsatte, så det må vidst være en subjektiv holdning/erfaring du har gjort dig...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Lige en lille side kommentar. Der er også væsentlig forskel på om du vælger at lukke en stortromme på 20" eller 24" meget stor forskel!

 

Personligt ville jeg lave hul når du har en 24" stortromme :-)

 

Men good Luck ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu